Het vijftiende verhaal


…Het is rond zessen en er zijn al veel vrienden online. Ze praten door elkaar heen. Thomas, die deze week de ontmoetingen ordelijk probeert te laten verlopen, is er nog niet. ”Het bevalt me wel, zo’n verhaal in twee delen”, zegt Hugo. “Ik kreeg vandaag een ouderwetse brief van een goede vriend van mij. Hij deelt daarin met mij wat hem afgelopen week bezighield. Mijn vriend woont in een mooie afgelegen omgeving in Toscane, Italië. Je kunt er nu helemaal niks, hè? Zijn verhaal zal ik ook in twee delen vertellen zodat jullie de sfeer goed op jullie in kunnen laten werken.” Dan komt Thomas erbij en Hugo begint te vertellen:

“Eindelijk vond ik een pen die soepel schrijft. De meeste pennen belasten mijn hand vanwege mijn artritis. Ik was bijna de mooie Olivetti typemachine Lettera 32 gaan gebruiken die ik een paar weken geleden naast een oude cipres vond. Ik kan me voorstellen dat de jonge graaf die in het kleine kasteel woont het er heeft achtergelaten, naast de container. Het kasteeltje is een paar kilometer van waar ik woon, hier in Certaldo in Toscane.
De graaf is onlangs teruggekeerd uit Milaan en heeft kennelijk besloten om wijnproducent te worden. En ook om zijn kasteel te renoveren. Het is een fascinerend bouwwerk in een oud klein gehucht genaamd Petrognano, dat doordrenkt is van geschiedenis.

Certaldo is een klein sprookjesstadje bovenop een heuvel. Het was de woonplaats van de dichter Giovanni Boccaccio, auteur van Decamerone, één van de grote meesterwerken van de Italiaanse literatuur. Het boek bestaat uit een reeks korte verhalen die door een groep jonge mensen aan elkaar worden verteld. De groep verzamelde zich in een villa op de heuvels buiten Florence om de verschrikkelijke epidemie van de pest in de 14de eeuw te ontvluchten.

Maar laat me je vertellen wat me fascineerde aan die Olivetti-typemachine waarover ik het zojuist had. Twee redenen: de eerste reden is dat het voor mij een sterke en nostalgische bijklank heeft. Ongeveer vijftig jaar geleden, toen ik een jonge, vrolijke knaap was met krullend haar, gaf mijn moeder mij een Lettera 32 cadeau en zei: ‘Daniel, ik wil je dit dure cadeau geven zodat  je leert typen, en dan kun je later een baan vinden als secretaris bij een plaatselijk bedrijf of misschien bij een advocatenkantoor.’ Ik herinner me dat ik mijn moeder bedankte, maar was enigszins teleurgesteld dat ze deze toekomst voor mij wenste. Ik weet dat ze zelf een briljante secretaresse was geweest voor een belangrijk bedrijf in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog en later toen ze terugkeerde naar Londen was ze één van de assistenten in Charles De Gaulle's kantoor in France Libre. Ze dacht dat ik haar stappen zou volgen. Hoe dan ook, ik leerde typen, maar werd nooit de secretaris van een advocaat, in plaats daarvan kreeg ik interesse in de schone kunsten.
De tweede reden voor mijn fascinatie voor de Olivetti is dat het een waardevol vintage item is dat behoort tot de opmerkelijke Italiaanse moderne designperiode van de jaren 60. 

...'De natuur explodeert'...

Gedurende de maanden maart en april maak ik graag wandelingen over de smalle wandelpaden door de dennenbossen rond het gehucht Petrognano. De natuur lijkt te exploderen met zoveel tinten en verschillende kleuren. Ik sta bovenop een kleine heuvel en zie ineens de eerste scharlaken rode klaproos van het jaar. Ik loop verder en vind een heel bed van kleine witte madeliefjes die me op de één of andere manier herinnert aan de muziek van Vivaldi. Ik weet niet precies waarom. Misschien is het de combinatie van het levendige en delicate geluid van de violen met de harp, of misschien omdat op de hoes van een onvergetelijke LP die ik kocht in Portobello Road in Londen in de jaren '70 de foto van een veld vol madeliefjes was afgebeeld. Dat was het moment waarop ik mijn voorliefde voor Strawberry Fields Forever en Eleanor Rigby combineerde met Vivaldi, Mozart en Schubert.

Ik neem vaak mijn oude camera mee omdat ik graag foto's maak van interessante details en landschappen tijdens mijn wandelingen. Sinds de zwarte wolk uit China is geglipt en de hele wereld is binnengevallen, is deze wandeling mijn favoriete bezigheid die me fascineert, maar me tegelijkertijd bedroeft.

De natuur heeft de kracht om te verleiden en af te leiden. Ik realiseer me dat de horror die we allemaal op de een of andere manier doormaken is gecamoufleerd door de schoonheid en harmonie die mij omringt. De heerlijke dikke zachtheid van het nieuwe groen, dat glanst tussen al het andere groen van het landschap, de grijze olijfbomen die kleine diamanten aan hun bladeren hebben hangen, de donkere en sombere cipressen, de amandelbomen met hun bijna transparante roze bloesems.

Ik loop naar boven het pad op naar Petrognano, het half verlaten gehucht dat ik eerder noemde, gebouwd op de ruïnes van het middeleeuwse stadje Semifonte dat zo'n achthonderd jaar gelegen was op de top van een plateau. Plotseling bevind ik me in een cirkelvormige open plek met gras omringd door Toscaanse pijnbomen. De lucht is vol met honingbijen die van bloem naar bloem vliegen en de nectar opzuigen, die later in honing zal veranderen en zal worden opgehaald door de boer die voor ze zorgt.
Als ik verder loop, bevind ik me midden in het kleine gehucht waarvan vrijwel alleen het kasteel wordt bewoond door de graaf. Verderop woont de familie die de lokale trattoria runt in een klein en oud huis dat gespaard is gebleven toen Semifonte aan het begin van de 13e eeuw door de Florentijnse heersers werd verwoest omdat ze bang waren dat de stad, die bondgenoot was van de keizer, een gevaar voor Florence zou worden.”...

Deze tekst is geschreven door Walter Sarfatti. Hij is kunstenaar in Toscane.



















Reacties

Populaire posts van deze blog

Het vierenveertigste verhaal

Het vijfenzestigste verhaal

Het zevenenveertigste verhaal