Het veertigste verhaal

...Het duurt even, maar dan is bijna iedereen er weer op het beeldscherm. Taco, de man die de boel deze week bij elkaar houdt, telt drie afmeldingen. Vandaag zal Maartje haar vrienden bezighouden. "Jullie weten dat de lengte van een verhaal kan variëren van een paar woorden tot tja, duizenden woorden. Mijn versie van Decamerone, bijvoorbeeld, telt maar liefst 720 bladzijden, inclusief de inhoudsopgave. Dus dat zijn een heleboel woorden." "En wat ben jij vandaag van plan?", vraagt Taco. "Ik voel een kort verhaaltje aankomen." "Wacht maar af", zegt Maartje.


"Sorry baas, die call
Haal ik niet meer, de afwas
Schreeuwt om mijn aandacht"

"Ja, dat is een heel kort verhaaltje", verzucht Taco. "Dat was het?" Maartje stuurt hem een verbaasde emoticon. "Nee joh", zegt ze daarna. "Dit is een haiku. Je weet wel. Weet iedereen wat de kenmerken van een haiku zijn? Nou ja, ik vertel het toch maar even. Ik heb wiki even bezocht. Daar zeggen ze: 'Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst, geschreven in drie regels waarvan de eerste regel 5, de tweede regel 7 en de derde regel weer 5 lettergrepen telt. De haiku drukt, in de klassieke vorm, een ogenblikervaring uit, soms gelinkt aan en geïnspireerd door zen. De haiku is een vingerhoed vol emotie, waarin weinig ruimte is voor ontledingen en benaderende omschrijvingen.' Dus het zijn korte gedichtjes met een vast ritme. Ik heb er nog eentje:" 

Nu ik altijd thuis ben
Schenkt de lepelplant mij plots
Twee witte bloemen

"Ze zijn duidelijk gelinkt aan het vele thuis-zijn en de tijd waarin we leven", licht Maartje toe. "Ik vertel nu de laatste. En dan morgen nog twee. Laat ze maar even inwerken." 

De tafel is te
Klein voor de duizend stukjes
Puzzel op de vloer


...

Deze haiku's zijn door Chris de Vries geschreven.


foto:Tianshu Liu/unsplash.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het zevenentwintigste verhaal

Het vierenzestigste verhaal

Het zevende verhaal